Skip to content
Home » תזונה בהריון ולידה

תזונה בהריון ולידה

אכילה בריאה לפני ההתעברות ובמהלך ההריון היא הדבר הטוב ביותר שאתה יכול לעשות עבור עצמך ועבור תינוקך. ירידה במשקל במהלך ההריון לעולם אינה בטוחה, מכיוון שגם אתה וגם תינוקך זקוקים לחומרים מזינים לגדילה ובריאות מיטבית. משקל גדול מדי או קטן מדי עלול ליצור בעיות במהלך ההריון גם לך וגם לתינוקך.

כמה אתה צריך לעלות במשקל במהלך ההריון תלוי במשקל ההריון שלך

ככלל, אם משקל ההריון שלך נמצא בטווח התקין, אתה אמור לעלות 25 עד 35 פאונד. עלייה במשקל במהלך ההריון חשובה, ואתה והרופא שלך תעקוב אחריה במשך תשעת החודשים שקדמו ללידה.

קבלת משקל נכון במהלך ההריון מבטיחה שהתינוק שלך ייוולד במשקל טוב

וזה גם אומר שלא יהיה לך יותר מדי עודף להפסיד לאחר הלידה. מחקרים הראו שלנשים בתת משקל יש סיכוי גבוה יותר ללדת ילדים, למרות שייתכן שהן עלו במשקל באותה מידה במהלך ההריון כמו נשים בעלות משקל תקין.

נשים רבות אינן אוכלות תזונה מאוזנת היטב לפני ההריון וייתכן שאין להן תזונה מספקת לצרכי ההריון

כדי לתמוך בכך, כל אנשי מקצוע בתחום הבריאות העובדים עם נשים במהלך ההיריון, הלידה והתקופה שלאחר הלידה צריכים להיות בעלי ידע מספיק בתזונה, אכילה בריאה ונושאים אחרים הקשורים לתזונה. לנשים בהריון מומלץ לשים לב למזונות שהן אוכלות במהלך ההריון כדי להפחית את הסיכון לחשיפה לחומרים או חיידקים שעלולים לפגוע בעובר המתפתח. בעוד שאת צריכה לאכול הרבה מזונות בריאים במהלך ההריון, את צריכה גם להימנע ממחלות הנישאות במזון כמו ליסטריוזיס וטוקסופלזמה, שעלולות להיות מסכנות חיים לעובר ועלולות לגרום למומים מולדים או הפלה.

נשים הרות המשתמשות בסמים עלולות לסכן את ילדיהן שטרם נולדו ללידה מוקדמת

גדילה לקויה, מומים מולדים ובעיות התנהגות ולמידה. צריכת אלכוהול מופרזת במהלך ההריון עלולה לגרום לבעיות חמורות לתינוק, כולל מומים ופיגור שכלי. אנמיה חמורה של מחסור בברזל במהלך ההריון מגבירה גם את הסיכון ללידה מוקדמת, משקל לידה נמוך ודיכאון לאחר לידה.

אם אין לך מספיק מאגרי ברזל

או אם אתה מקבל מספיק ברזל במהלך ההריון, אתה עלול לפתח אנמיה מחוסר ברזל. במהלך ההריון, כמות הדם בגופך עולה, כך שאת זקוקה ליותר ברזל לעצמך ולתינוק הגדל. במהלך ההריון, אתה צריך פי שניים יותר ברזל מאשר נשים לא בהריון.

למרות שסידן

הוא רכיב תזונתי חשוב במהלך ההריון, סידן יכול להפחית את ספיגת הברזל. אם אין מספיק סידן בתזונה במהלך ההריון, העובר יכול לקבל סידן מעצמות האם, מה שעלול להעמיד נשים בסיכון לפתח אוסטאופורוזיס בשלב מאוחר יותר בחיים.

הדרישה היומית לסידן בהריון היא כ-1000 מ"ג. משקל לידה גבוה יותר, סיכון נמוך יותר ללידה מוקדמת ושליטה טובה יותר בלחץ הדם היו קשורים גם לצריכת סידן נאותה במהלך ההריון.

צריכה לא מספקת במהלך ההריון קשורה לעלייה בדרישות ברזל

נטייה לנשים הרות למחסור בברזל, מה שעלול להשפיע על גדילת העובר והתפתחותו ולהגביר את הסיכון ללידה מוקדמת, משקל לידה נמוך ודימום לאחר לידה [36, 37] . למעשה, תוספת ברזל במהלך ההריון מומלצת לעתים קרובות כדי לשפר את תוצאות ההריון והלידה [35,37,39]. תוספי תזונה מרובים שנלקחים עם ברזל וחומצה פולית עשויים לשפר את תוצאות הפוריות בנשים במדינות בעלות הכנסה נמוכה. כמה מומחים לבריאות הריון אפילו ממליצים ליטול תוספי חומצה פולית, במיוחד אם האישה ילדה תינוק קודם עם מום בצינור העצבי.

המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) ממליץ לכל הנשים בגיל הפוריות

במיוחד אלו שמתכננות להיכנס להריון, ליטול כ-400 מיקרוגרם (0.4 מיליגרם) של תוספי חומצה פולית מדי יום. רוב הרופאים ממליצים לנשים הרות ליטול מדי יום תוספי ויטמינים ומינרלים לפני הלידה בנוסף לתזונה בריאה. לנשים בהריון מומלץ לקבל אותם דרך מזון ולא באמצעות תוספי מזון, משום שהיו דיווחים נדירים על הישנות של צפדינה אצל תינוקות שנולדו לאמהות שנטלו 400 מ"ג או יותר של ויטמין C במהלך ההריון.

דיאטת סוכרת הריון דומה לתזונה הבריאה המומלצת לכל הנשים ההרות

למעט חלוקה קבועה וצריכה קבועה של מזונות המכילים פחמימות (למשל, בנוסף לשליטה ברמות הסוכר בדם, התזונה צריכה לספק מספיק תזונה לנשים בהריון). אם בהריון ותינוקה, וכתוצאה מכך לעלייה מתאימה במשקל, כמו אצל נשים שאינן חולות סוכרת.
למידע מורחב אודות תזונה בהריון ולידה עליך לבקר באתר mkdiet.co.il

אכילה בריאה

היא חלק חשוב מאורח חיים בריא בכל עת, אך חשובה במיוחד אם את בהריון או מתכננת להיכנס להריון. בחירה במזון בריא בכל יום תעזור לכם לתת לילדכם את מה שהוא צריך כדי להתפתח. ללא ספק, תוכנית ארוחות מזינה ומאוזנת יכולה להיות אחת המתנות הגדולות ביותר שתוכלו להעניק לילד המתפתח שלכם. אכילה בריאה גורמת לך להרגיש טוב ומספקת לתינוקך את החומרים התזונתיים החיוניים להם הם זקוקים ברחם.

מהשבוע הראשון להריון ועד השבוע הארבעים חשוב לדאוג לעצמך על מנת לטפל בתינוקך

בפרט, מחקרים עדכניים מדגישים כי 1000 הימים הראשונים לחיים (מההתעברות ועד גיל שנתיים) הם קריטיים למניעת מחלות בבגרות [1] וכי מצבים אימהיים ספציפיים בתקופת הפריקונסיפציה (במיוחד השמנת יתר ועודף משקל) במהלך ההריון) קשורים למשקל לידה גבוה, השמנת יתר וחילוף חומרים לקוי של גלוקוז בילדים, ולאחר מכן במבוגרים עם סיכון קרדיו-מטבולי מוגבר [2].

לגבי השילוב של תוספי ויטמין E וויטמין C בנשים הרות

סקירת Cochrane של 21 ניסויים קליניים הגיעה למסקנה שהראיות אינן תומכות בתוסף ויטמין E – רוב המחקרים מראים 400 IU ליום של אלפא-טוקופרול פלוס 1000 מ"ג ליום יום של יום ויטמין C. היום היה יעיל באותה מידה בהפחתת לידות מת, מקרי מוות של יילודים, לידה מוקדמת, רעלת הריון, או כל תוצאה אימהית-עוברית אחרת בנשים בריאות ובנשים שנחשבות בסיכון לסיבוכים של הריון. למספר גדול של נשים בהריון נמצאו רמות נמוכות של ויטמין B12, אך לא הוכח שתוספי תזונה משפרים את תוצאות ההריון או את בריאות התינוק.

דילוג לתוכן